کد مطلب:289301 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

سرداب مقدس
«سرداب مقدّس» داخل خانه ی امام حسن عسكری علیه السلام قرار دارد. گفته اند امام زمان (عج) از این مكان غیبت كبری را شروع كرده است. راه دخول به آن، سرداب قدیمی از پشت سر نزدیك به قبر «نرجس خاتون» بوده (و شاید حالا در رواق باشد) از آنجا پایین می رفتند و دالان دراز و تاریكی داشت چون از آنجا می گذشتند به در سرداب غیبت می رسیدند كه حالا آیینه كاری شده و پنجره از طرف قبله به صحن عسكریین علیه السلام باز می شود.

«احمد خان دُنبلی»، زمانی مبلغی هزینه كرد و صحن و بارگاه دو امام بزرگوار را از «سرداب مقدّس» مجزّا ساخت. («مفاتیح الجنان»، باب سوّم)

علّت اینكه شیعیان «سرداب مقدّس» در سامرا را زیارت می كنند این است كه، چون مهدی موعود (عج) پس از اینكه غائب شده محلّ و مكان معلومی ندارد تا شیعه بتواند خود آن حضرت را زیارت كند، لذا بهترین مكان برای زیارت و اظهار علاقه به آن حضرت خانه ی آن بزرگوار است. و شاعر چه زیبا گفته:

یعنی: من در میان خانه ها به خانه های لیلی مرور می كنم. این دیوار و آن دیوار (آنها) را می بوسم، دوستی و محبّت خانه ها دل مرا نبرده، بلكه دوستی آن افرادی كه در آن خانه ها ساكن بوده است، دل مرا برده است. («ستارگان درخشان»، ج 14، قسمت اوّل، ص 105)